Van museum tot veeeel olifanten

4 oktober 2022 - Baviaanskloof, Zuid-Afrika

Ook hier hadden we dus weer een prima camp-site, wat meer een soort camp-space was. Campspace.com biedt je de mogelijkheid bij mensen thuis in de tuin een kampeerplaats te reserveren. Dit hebben we in NL een aantal keer gedaan. Ontzettend leuk. Je komt op de mooiste plekjes en je vraagt je soms af hoe de eigenaren het voor elkaar krijgen om de vaak enorme tuinen bij te houden. Zo hebben wij een aantal nachten hier in SA ook ervaren, alsof je bij de mensen thuis op het erf komt kamperen.

We vertrekken richting Port Elizabeth, we willen de Indische Oceaan weer zien en horen en vanaf daar naar Addo Elephant Nature Reserve. Na een lange dag rijden overnachten we in Thomas River. Het rijden doen we meestal op een snelheid van rond de 80km/u, dit geeft ons de mogelijkheid om ook tijdens het chauffeuren rond te kijken. Ook is het spontaan oversteken van een koe, geit, hond of ander dier dan op tijd op te merken en kunnen we uitwijken zonder al te veel uitdaging. Om maar niet te spreken van de grote gaten die regelmatig in het asfalt zijn ontstaan, ja....ook op de snelwegen moet je hier rekening mee houden. Inmiddels zijn we zo'n 3.000km onderweg in SA/Leshoto en hebben we ervaren dat deze manier van rijden ons goed past.

Thomas River blijkt een soort klein museum dorpje te zijn. Vroeger heeft er een spoorlijn gelopen en de huidige eigenaren hebben een behoorlijk aantal pandjes in de oude glorie hersteld. Het spoor is er allang niet meer maar de herinneringen eraan zijn alom aanwezig. We worden ontvangen door de zus van de eigenaresse, zij neemt tijdelijk de zaken waar. De camp-site is leeg dus we mogen het beste plekje voor onszelf uitzoeken. We eten 's-avonds in het museum-restaurantje. Erg leuk, veel verzamelde spulletjes aan de wand. Over de vraag, of we terwijl we wachten op onze bestelling, het museum willen bekijken hoeven we niet lang na te denken. Natuurlijk doen we dat. Er is een bonte verzameling van allerlei producten in een soort servies kasten tentoon gesteld. Van eierdopjes, tot miniatuur auto-tjes. Ook een verzameling Nelson Mandela artikelen en posters ontbreekt niet. Leuk om hier even rond te neuzen. We bleken ook in het restaurant de enige gasten, tof dat ze speciaal voor ons toch wat klaar wilden maken.

Net Route 66 In het automuseumEerste camper ooit

De volgende ochtend rekenen we af en vraagt de eigenaresse of we de overige musea ook nog willen bekijken. Volgens mij is ze gewoon blij dat het seizoen weer begint en wij een soort reminder zijn daaraan. We besluiten het auto museum te bezoeken. We treffen daar een leuke verzameling old-timers en oude onderdelen aan. Aan de ene kant erg mooi, aan de andere kant ook wel veel zooi. Er staat een hele oude, zo niet één van de eerste campers ooit tentoongesteld. Gebouwd in 1931!

Na het museum stappen we in de auto op weg naar de kust!

We rijden naar Port Elizabeth in de hoop dat we daar nog even rond kunnen kijken, maar we zijn langer onderweg dan verwacht, dus direct doorgereden naar een camping met uitzicht op zee. We staan nog niet op ons plekje of we zien dat er in de verte fonteinen omhoog spuiten. We spotten onze eerste walvissen, zo gaaf! Deze tijd van het jaar zwemmen de walvissen langs de kust van Zuid Afrika. Heel bijzonder dat je ze kunt zien vanaf het land, ook al is het heel ver weg. Natuurlijk zijn we langs de zee gelopen en zagen ook nog dolfijnen zwemmen. Tel je zegeningen.

even een selfie

De volgende ochtend zijn we naar Addo Elephant park gereden. We hebben in het park een campingplek gereserveerd, dus kunnen we 2 dagen een game drive doen. Dit park is in de jaren 60 gestart met 11 olifanten, nu leven er 600. Daarnaast leven er ook nog andere dieren. Het eerste dier wat we tegenkwamen was een olifant, de eerste van vele. Op het gemak het park doorgereden en genoten van alles wat we zagen. Op een aantal plekken mocht je op eigen risico uitstappen en kon je de dieren ook van dichterbij bekijken.

Olifant van dichtbijElandOnverwachtte schildpadKoedoeNog een kudde

De tweede dag in het park zijn we op tijd op pad gegaan. Die ochtend hebben we echt heel veel olifanten gezien. Hele kuddes met veel jonkies ertussen. Bij een waterhole stonden 2 olifantjes met elkaar te stoeien, net 2 kleine kinderen.

Het volgende park wat we graag willen bezichtigen is de Baviaanskloof. Hierin loopt een route die je alleen met een 4x4 mag rijden. Het is een prachtig gebied. Op een andere camping hebben we met een Zuidafrikaan gesproken, van hem hebben we een aantal tips gekregen om te gaan bekijken. We hebben van meer mensen tips gekregen. Heel leuk om met mensen in gesprek te gaan. Ze zijn heel enthousiast om je informatie te geven.

Spreekt voor zichMooi lunchplekjeWaarschuwingsbord

Maar goed, we kregen de tip om de Baviaanskloof te rijden van Willowmore naar Hankey, dus op naar Willowmore. Vanaf Addo is dit nog wel een eindje rijden, dus gaan we dat niet in 1 middag halen. We vinden weer een plekje bij iemand die een aantal sites in zijn tuin heeft en weer zijn we daar als enigen. Naast wat handwas hebben we de rest van de dag boekjes gelezen en geluierd.

Bij Willowmore zijn we naar de Baviaanskloof gegaan, via een hele hobbelige onverharde weg. Dit is nog niet de weg die je alleen met een 4x4 mag rijden. Het gebied is inderdaad prachtig! Halverwege de kloof hebben we een camping opgezocht.

Op deze camping blijven we 2 nachten. We hebben vanaf de camping een wandeling gemaakt, lekker om even in beweging te zijn. Minder lekker was het dat we continu vliegen om ons heen hadden die er een soort sport van maakten zo irritant mogelijk voor onze ogen en neus te vliegen. Gek werden we ervan.

Voor nu zijn jullie weer aardig bij.

Groetjes, Miranda & Ben

1. Monique Schrijver:
    4 oktober 2022
    Wat een prachtige natuur.
  2. Yvonne:
    4 oktober 2022
    Na jouw leuke verjaardagstelefoontje lig ik nu jullie verhaal te lezen. Wat een heerlijke reis.
  3. Leonie Boers:
    Miranda en Ben,
    Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen en de mooie foto's erbij maken het compleet. Maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn lees ik. En als je dan het probleem weer opgelost hebt moet dat ook wel weer een kick geven!
  4. Sylvia Kok:
    5 oktober 2022
    Mooie verhalen, het klinkt prachtig. Ik leef helemaal mee. Hopelijk blijft het bij deze reparaties :) Liefs!
  5. Rob Van Hulzen:
    5 oktober 2022
    Heerlijk weer, als genieten nog niet bestond hadden jullie het inmiddels uitgevonden.
  6. Hans van Paassen:
    Ha Miranda en Ben,
    Het is een prachtig verslag van wat jullie allemaal meemaken. En maar goed, dat jij, Ben ook technisch aangelegd bent. Door de slechte wegen zal er wel geregeld wat te sleutelen zijn.
    Maar het leukst zijn toch de verhalen over de mensen, die jullie ontmoeten en de prachtige natuur.
    Groeten van Tiny.
  7. Rianne Kok:
    7 oktober 2022
    Wat een geweldige ervaringen, geniet ervan en zo leuk om op deze manier een beetje mee op reis te gaan. Liefs Arnold en Rianne
  8. Anneke:
    21 oktober 2022
    Genieten lieve mensen van jullie leven daar! Ben ook benieuwd of de olifanten al gaan wennen... Handig Ben jouw handige handen en brein... Hoe gaat het in de daktent? X