Van Baviaanskloof naar "Die Hel"

14 oktober 2022 - Warmwaterberg, Zuid-Afrika

Wat leuk dat er zoveel mensen reageren op ons blog, vooral blijven doen hoor....we reageren er niet op maar genieten er wel van. We zijn ook blij dat jullie zo met ons mee (kunnen) leven.

We waren gebleven bij de Baviaanskloof, wat een geweldige route is dat. Mooie uitzichten, indrukwekkende rotspartijen. We hebben op het gemak gereden. De weg was redelijk goed te rijden. De route ging regelmatig door de rivier heen, onze eerste Afrikaanse water-doorwading met de auto heeft inmiddels plaats gevonden. Op 1 gedeelte was de doorwading misschien wel 150 meter.

Prachtige Baviaanskloof Bavianen in de Baviaanskloof

We zijn doorgereden naar de Indische oceaan. We zijn op 2 campings geweest, hebben gewandeld met uitzicht op zee, een middagje op het strand gezeten, kortom, het leven op reis is zo gek nog niet. Mede door het koude water, de rotsen, de wilde golven en stroming én het feit dat er witte haaien langs de kust voorkomen, hebben we alleen maar met onze voeten in het water gelopen en niet gezwommen.

GenietenTsitsikama_spanbrugOp de Robberg bij Plettenbergbayrelaxen op het strandKnysna

Na een paar heerlijke dagen was het toch weer tijd om de bergen op te gaan zoeken.

Uiteraard tussendoor nog een keer bij de Spar geweest. Het was een supergrote winkel, dus even wat extra uitgepakt met de boodschappen. Zien we daar toch een hele rij met Hollandse producten! Hagelslag, stroopwafels, boterkoekmix, groenten van hak, fritessaus, het moet niet gekker worden.

Plankje Hollandse boodschappen

Meestal wanneer we boodschappen doen, bedenken we wat we in ieder geval nodig hebben. Muesli, yoghurt, pasta, rijst en allerlei minder gezonde etenswaren (koek, frisdrank, chips) zijn eigenlijk altijd wel te koop. Versproducten zoals, fruit, groente en vlees zijn niet altijd beschikbaar. Of in ieder geval niet in de keuze die wij zouden maken, we passen onze inkopen daar dan maar op aan. Wat we meestal wel kunnen vinden zijn appels, bananen, tomaten, paprika`s en uien. Vlees zit vaak in mega verpakkingen, dus is het vaak gehakt of een hamburger, dat gaat nog wel. Qua brood is er meestal alleen fabrieksbrood, maar dat is eigenlijk wel prima te doen. Zo niet, dan maken we er een tosti van.

We zijn naar Oudtshoorn gereden, naar een camping met ons eigen Lapa (een soort overdekt terras) met douche, toilet en aanrecht. Onze spullen konden we hier veilig laten staan terwijl we op weg gingen naar de Cango Caves. We hadden nu iets minder tijd nodig om de auto in te pakken. Normaal zijn we in ongeveer een half uur klaar met het inpakken van de tent, luifel en andere spullen. Nu dus nog wat sneller. Grotten zijn altijd indrukwekkend, zo ook deze. We werden rondgeleid door een dame die ook prachtig kon zingen, om de akoestiek van de ruimte te laten horen. Op de terugweg naar de camping nog even langs een waterval gegaan. Gelukkig dat er nog water viel, want er is hier de laatste maanden heel weinig regen gevallen.

Ook in de Cango cavesCango Caveshoge watervalCamp-site met Lapa

De volgende kloof diende zich aan. Halverwege de Swartbergpass (heel mooi tussen de bergen door) zijn we afgeslagen naar de Gamkaskloof met als doel `Die Hel`. Dat klinkt heftig, nou dat was de weg ook wel. Zo'n slechte weg hebben we tot nu toe niet bereden. Af en toe stapvoets vanwege de bulten en kuilen. Daarnaast was het weggetje erg smal, regelmatig keek je over je schouder een behoorlijk diep ravijn in. Het uitzicht was weer indrukwekkend. Aangekomen onderaan de kloof zagen we dat de bomen er zwartgeblakerd uit. Wat verwacht je anders in Die Hel. Het was er bijna uitgestorven, maar wel een campingplekje kunnen vinden, heel alleen op de wereld. We hadden een huis gezien, dus zijn daar even naartoe gelopen. Daar waren de eigenaren van de camping. Blijkbaar waren we net tussen 2 drukke periodes in de kloof. Ze vertelden dat er 3 jaar geleden een grote brand was geweest. Doordat er te weinig regen valt, komt de natuur niet zo snel weer op gang.
We konden de kloof niet via de andere kant verlaten en moesten dus dezelfde weg terug. Op de heenweg waren we maar 1 auto tegengekomen, op de terug hadden we vooral motoren als tegenliggers. Af en toe best krap (om maar niet te zeggen, erg spannend) om langs elkaar te gaan.

GamkasKloofDe weg naar Die HelSwartbergpassElla

Na deze spannende tocht waren we toe aan ontspanning en relaxen. Tijd voor Warmwaterbergspa. Heerlijk relaxen in het hotsprings zwembad en even geen auto rijden. Het warme water in het zwembad komt direct uit de berg, zoals de naam al zegt. Het einde van de middag kwamen we op de camp-site aan na een lange autorit. Na het avond eten zijn we, in het donker, heerlijk gaan genieten van de warmte in het bad. Daarna nog een lekker bakkie koffie en thee waarna ons bedje in de daktent ons riep.

Tot zover, groetjes Miranda & Ben

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Angela:
    14 oktober 2022
    Wat een mooie uitzichten zeg! Ik geniet mee vanuit een nu druilerig Westland.
  2. Ben&Erika Koornneef:
    14 oktober 2022
    Wat gaaf om te lezen en foto's te zien. Zo herkenbaar: knysna, tsitsikama en de cango caves. Wij hadden daar een man als gids die zette even het volkslied in: kippenvel...we blijven jullie volgen. Heel veel moois nog!
  3. Gré Maartense.:
    Wat spannend weer.
    En zo veel moois zien jullie.
    Wat prachtig is Afrika toch!
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen.
  4. Martijn Hoogervorst:
    15 oktober 2022
    Ziet er allemaal weer prachtig uit!
  5. Martin:
    15 oktober 2022
    De baard is weer terug! En die wagen kan wel een wasbeurtje gebruiken volgens mij. Ik zeg doe nog maar eens een doorwading! Leuk om jullie reis zo te volgen. Blijf bloggen!
  6. Nanz:
    16 oktober 2022
    Weer zo'n mooi reisverslag en wat een prachtige foto's.
  7. Rob Van Hulzen:
    17 oktober 2022
    Mega gaaf weer, je zou er een boek van kunnen maken aan het eind van de reis;)
  8. Sylvia Maartense:
    22 oktober 2022
    Zo ik ben weer helemaal bij! Even heerlijk in bed jullie blog gelezen! De foto’s bij jullie blog maken het nóg leuker om te lezen! Tot de volgende blog!