Eindelijk weer op Safari samen met de kinderen

17 februari 2023 - Mount Kenya, Kenia

We hebben het Tarangire National Park bezocht. Wat was het weer geweldig om de verschillende dieren tegen te komen. In dit park leven veel olifanten die we dan ook met grote regelmaat in grote kuddes tegen kwamen. Het park staat ook bekend om de enorme hoeveelheid baobab bomen. Die zagen we nog veeel meer dan olifanten. Daarnaast behoorlijk wat wrattenzwijnen. Deze zijn meestal heel schrikachtig en rennen weg met hun staart in de lucht.  Er waren ook veel gezinnetjes, schattig om die kleintjes te zien dartelen. Helaas zijn ze ons steeds te vlug af geweest om ze goed op de foto te kunnen zetten. We hebben ook weer leeuwen gespot. Twee mannetjes en een groepje vrouwtjes met jongen. Er was 1 jonge leeuw die zijn kunsten op een boomstam liet zien. Daarna ging hij heerlijk liggen luieren. Deze leeuwen staan bekend om het feit dat zij als een van de weinige soorten vervente boomklimmers zijn.

Olifanten - TarangireOoievaarWarthogLeeuw- Tarangire npJonge leeuw

Tevreden met deze dag zijn we naar een lodge gereden. Het was een lokale lodge in een klein dorp. De kamer was prima in orde, de douche wat fris. Na te zijn opgefrist gingen we naar het naastgelegen restaurant. Nou ja, eetgelegenheid. Je kunt daar voor een klein bedrag een maaltijd krijgen van vlees, rijst en bonen. Voor dessert lag er al een stuk banaan op je bord te wachten. In het restaurant hingen 2 televisies, allebei op een andere zender. Mensen uit de buurt komen hier televisie kijken. Daarnaast 2 radio's op verschillende zenders. Haha, een behoorlijke herrie dus. Maar wel prima gegeten.

Ondertussen zijn we aangekomen in Arusha. We zijn nog steeds goed op schema om op tijd in Nairobi te zijn. Daarom nog een relax dag ingepland op een campsite aan de rand van Arusha National Park. We hebben nog wel een wandeling gemaakt door het naastgelegen dorp, ook dit valt bij ons onder de noemer relaxen. Hier wonen boeren die op kleine stukken land vooral mais verbouwen. Heel leuk dat iedereen gedag zegt als je voorbij wandeld en dat alle kinderen enthousiast aan het zwaaien. Sommige vragen om Sweets of Money, maar meestal blijft het gelukkig alleen bij gezellig zwaaien. We krijgen menig grote glimlach toegeworpen.

We hebben getwijfeld of we het Arusha NP in zouden gaan. Na de dag relaxen besloten we dat toch te doen, we wilden weer in beweging komen en iets zien. We hebben het dus toch gedaan. Dit is een heel ander soort park. Er is een krater waar je vanaf de rand in kunt kijken. De weggetjes ernaar toe waren af en toe wat steil. Ben heeft zelfs nog wat takken weggezaagd om de weg te kunnen vervolgen. Onze Tantor is weer menig kras op de zijkant rijker geworden. Onderweg zijn we Colobus aapjes tegengekomen. Die zie je verder bijna nergens. Bavianen en Velvetaapjes kom je geregeld tegen. Ook op de campsites. Het uitzicht vanaf de kraterrand was prachtig. Daar hadden we goed bereik, zodat we met de kinderen konden bellen. Nog even wat laatste dingetjes doornemen. Het gaat nu echt opschieten!

colombus aapjesLekker vlooien - Arusha npVlooiende bavianenNgurdoto krater - Arusha np

Een ander mooi gedeelte in dit park zijn de Momella meren. Deze meren worden gedomineerd door Flamingo's en natuurlijk heel veel andere soorten vogels. In het park bevindt zich ook Mount Meru. Een berg van bijna 4,5 km hoog. We zijn er met de auto een stukje opgereden hopend een uitzicht te hebben op de Kilimanjaro. Bij helder weer zou je deze kunnen zien, helaas de Kili lag op het moment dat wij daar waren dik in de wolken. Later hebben we wel een kleine glimp op kunnen vangen van deze enorme berg vanaf de campsite.

Momella merenAuto voor Mount MeruWat je nodig hebt is onder watergekke bek trekkenmama en kleintje

Dan is het toch echt tijd om Kenia in te gaan. De grensovergang verliep vrij soepel. We moesten betalen voor een permit voor de auto. Tijdens deze procedure valt de stroom uit. Gelukkig hebben ze een generator achter de hand waardoor de computers snel weer opgestart konden worden. De permit kon betaald worden met US dollars, hadden we, maar zij hadden geen wisselgeld. Er kon ook betaald worden met Keniaanse shilling, die wij dan weer niet hadden. Daar waren ze op voorbereid, want naast het loket was een geldwisselbalie. De shillings gingen direct van het wisselkantoor naar de betaalafdeling. Zo kon het allemaal toch geregeld worden. Vantevoren hadden we al online een Oost-Afrika visum aangevraagd. Hiermee kunnen we 3 maanden door Kenia, Oeganda en Rwanda reizen. We waren even bang dat de verkeerde datum in ons paspoort zou komen te staan. Het is allemaal goed gegaan, we mogen 3 maanden in genoemde landen verblijven.

We rijden naar een afgelegen campsite. Wat is het hier heerlijk. Wanneer we aankomen lopen er nog wat schapen. Wanneer ze weg zijn hoor je alleen nog de vogels en de insecten zoemen. We nemen een duik in het zwembad, douchen in de buitenlucht, maken een flink kampvuur en ontspannen maar. Dit is echt heel erg genieten.

Schaapjes langs de autoMooie vogel

Dan door naar Nairobi. Onderweg kopen we nog een sim-kaart met data voor Kenia zodat we weer bereikbaar zijn. Uiteraard onmisbaar voor ons om informatie op te zoeken. In het kleine plaatsje waar we zijn vinden we een grote supermarkt en doen dus nog wat boodschappen. Vlees vinden we alleen in de diepvries. We hebben langs de weg in verschillende etalages grote stukken vlees zien hangen. Die zagen er onder invloed van de zon en het feit dat we niet weten hoe lang die daar al hangen niet aantrekkelijk uit. We laten dat vlees daar maar lekker hangen.

In Nairobi staan we 1 nacht op een camping. We lopen naar een luxe modern winkelcentrum met een koffiebar voor een heerlijke cappuccino. We genieten vandaag nog even van onze rust. De komende nacht worden we door een taxi opgehaald om naar het vliegveld te gaan om onze kinderen op te halen. Dat worden een paar drukke, en op zeker heel fijne gezellige weken.

In de lodge bij NairobiIMG_20230126_110033

Om 3 uur de wekker gezet, zodat we om half 4 door de taxi opgehaald konden worden. De chauffeur had zich helaas verslapen. Wat later dan verwacht kwamen we aan op het vliegveld. Voor de kinderen duurde het een tijdje voordat ze door de douane konden. Uiteindelijk kwamen we tegelijk aan bij de uitgang. Na uitgebreid geknuffeld te hebben zijn we in 1 taxi naar de lodge gereden, waar we allemaal nog lekker even ons bed ingekropen zijn. 's Morgens zijn we verwend met een heel uitgebreid ontbijt. We hebben lekker wat bij kunnen kletsen. In de buurt is een giraf sanctuary. Degenen die zin hadden zijn erheen gegaan. Het was erg leuk. Ze mochten zelfs de giraffen voeren.  Natuurlijk is ook de kaart van Kenia uitgebreid bekeken. We hebben een voorlopige route langs allerlei parken vastgelegd. Na een heerlijk en gezellige maaltijd in een hip restaurant zijn we ons bed weer ingegaan.

Giraffen voeren

Na het ontbijt werd de huurauto bezorgd. Hierop staan 2 daktenten. Daarnaast hebben we ook een grondtent gehuurd, zodat iedereen een slaapplekje heeft. Deze tent en nog wat andere zaken waren niet meegeleverd. Gelukkig was er een winkelcentrum met supermarkt in de buurt. Hier zijn we boodschappen gaan doen, simkaarten gaan regelen, geld opnemen en lunchen. Ondertussen zijn daar alle spullen bezorgd die nog niet  bij de huurauto geleverd waren.

De huurauto wordt bezorgdEen schap vol mango`s

Het eerste doel is de Masai Mara. De weg er naartoe is erg druk. Er zijn veel vrachtwagens, busjes, tuktuk's, motoren en andere auto's op de weg. Hierdoor zijn we pas het eind van de middag op de plaats van bestemming. We komen op een campsite gerund door de Masai. We krijgen een plekje aangewezen tussen de cactusbomen. Het is even een puzzel hoe alles werkt, maar het komt allemaal goed. Wanneer het donker wordt maken Masai krijgers een vuur dichtbij ons kamp. Hier blijven ze de hele nacht om de wacht te houden. Het voelt wel een beetje vreemd. De volgende ochtend maken we na het ontbijt een wandeling naar de nabij gelegen heuvels onder begeleiding van 2 Masai mensen. Onderweg vertellen ze over het medicinale gebruik van verschillende planten. We krijgen les in speerwerpen. Niet alleen de mannen, ook de vrouwen mogen een poging wagen om de speer in een cactus te planten. Vanaf de heuvels hebben we een prachtig uitzicht van de omgeving.

De Masai krijger helpt met het opzetten van de tentAan tafelspeerwerples (2)Genieten van het uitzichtHet uitzicht

Wanneer we even later willen vertrekken, blijkt de huurauto niet te starten. Gelukkig hebben we handige mannen mee, zodat dit euvel snel opgelost wordt. Vlak voor de gate van Masai Mara besluiten we nog even te tanken. Daar worden we bestookt door een grote groep Masai vrouwen die hun waar willen verkopen. Allerlei kettingen, armbanden en andere prullaria. Ze zijn erg volhardend. Blijven maar tikken op het raam ook al heb je al 5 keer gezegd dat je niets wilt. Heel lastig om dan rustig en vriendelijk te blijven. Zodra we het park in rijden zien we zebra's impala's, warthogs en heel veel andere dieren. We kijken onze ogen uit. We overnachten net buiten het park. Dat hield de hyena's niet tegen om over de campsite rond te lopen en daar heel veel herrie te schoppen. Het werd een onrustig nachtje. We zijn weer op tijd wakker om het park in te trekken. Vandaag komen we die herrieschoppers tegen. Daarnaast ook nog leeuwen, giraffen, olifanten, nijlpaarden, allerlei vogels en antilopen. De kers op de taart waren toch wel de cheeta's. Wat een prachtige dieren zijn dat.

Red HartebeestHyena`sKijkend naar de hippo'sCheeta op de uitkijkCreatieve uitspatting

Momenteel is het ineens al weer 3 weken verder. Bovenstaande hebben we al eerder geschreven. We zijn echter te druk geweest om de belevenissen met de kinderen vaker te beschrijven. We hebben geweldige weken achter de rug. Eergisteren zijn Lisa, Tommy en Wouter al naar Nederland gevlogen. Jasper en Annemiek blijven ons nog een week gezelschap houden. We zullen een kort verslag doen van de hoogtepunten van de afgelopen weken. Natuurlijk hebben we ook de foto`s nog.

Vanaf de Masai Mara zijn we via Kericho naar Kakamega gereden. In de regio van Kericho zijn enorm veel theevelden. Het is daar prachtig groen en heuvelachtig. Dit geeft hele mooie uitzichten over de theevelden. We hebben een rondleiding gehad over 1 van deze theevelden. De tweebaanswegen waar we over rijden zijn vaak erg druk. Er rijdt veel vrachtverkeer, die soms kruipend de steile heuvels oprijden. Uiteraard proberen we in te halen. Dit levert soms spannende momenten op, omdat iedereen wil inhalen. En dan ook nog op het laatste moment. Opletten geblazen dus.

Groene theeveldenTussen de theevelden

Kakamega is het enige rainforrest in Kenia. Vooral ook bekend om zijn vele vogels. Aangezien we vogelaars in ons midden hebben wordt er erg uitgekeken naar dit bezoek. We doen een nature walk onder begeleiding van een gids. Hij weet heel veel van de cultuur, natuur, geschiedenis en geologie van het woud. We horen heel veel vogels, om ze te zien moet je erg je best doen. Ze verstoppen zich goed tussen de bladeren. We krijgen uitleg over de big 5 van dit rainforrest, dat blijken de grote bomen te zijn die hier groeien. Indrukwekkend groot. De middag wordt benut door handwasjes en relaxen.

IMG_6035Hoge bomen - KakamegaKnus samen de tent opvouwen

Het volgende doel is Hell`s gate national park. We kamperen aan het Naivasha meer met uitzicht op dit meer. Er liggen nijlpaarden in het meer, dus zwemmen is er niet bij. Wel komen er ontzettend veel vogels voorbij. Bij de campsite huren we fietsen en wordt er een gids geregeld. Op de fiets rijden we Hell`s gate np in onder begeleiding van Robert. Wat een boeiende verteller is dit. Hij wist ons veel te vertellen over de gewoontes van de masai en hun mythes. In het park is een kloof waar we helaas niet in mochten. Dit heeft te maken met het mogelijk plotseling stijgende water indien er verderop zware regenval is. Gelukkig mochten we er wel overheen kijken. Deze kloof heeft veel inspiratie geleverd aan de makers van de Disney film Lion King. Grappig om te zien dat er bijzonder veel overeenkomsten zijn inderdaad. Tijdens het fietsen rijden we tussen de buffels, zebra`s, giraffen en warthogs. Wat een supergave ervaring was dit. Het terugfietsen naar de gate in de hitte was zwaar, gelukkig blijken we allemaal nog fit genoeg te zijn en hebben ook deze uitdaging getrotseerd.

entree Hell`s gateLangs de zebra`sUitzicht over de kloofzus en broerstussen het wild fietsenUitzicht over het meerYellow billed storkLilac breasted rollerSpecht op zoek naar etenAfrikaanse visarend

Aangezien we vaak langer rijden over de routes die we met elkaar bedacht hebben, is het nogal eens puzzelen waar we kunnen overnachten. De eindbestemming voor deze dag wordt hierop aangepast. Zo komen we op een stukje gras naast een lodge te staan. Er is een wc en een (koude) douche, daar redden we het wel mee.

We gaan naar Amboselli national park. Dit ligt aan de voet van de Kilimanjaro, waar we dan ook prachtige uitzichten op hebben gehad. Natuurlijk halen we herinneringen op van 5 jaar geleden, toen Miranda en Ben de top van deze indrukwekkende berg hebben bereikt. Het park is erg droog. Het heeft al zeer lang niet geregend, waardoor heel veel dieren omkomen. Dit is duidelijk te zien aan al de karkassen die her en der verspreid liggen. Het bijzondere is dat er wel grote stukken moeras zijn. Rondom dit water zien we enorm veel dieren. Heel indrukwekkend om groepen olifanten, wildebeests, zebra`s, hippo`s , impala`s, gazelles door elkaar bij het water te zien lopen. Ze respecteren elkaars aanwezigheid en delen de beperkte oppervlakte zodat zoveel mogelijk dieren bij het water kunnen.

Voor de Kilimanjaro langsDaar gaan zeDorstige zebra`sBadende olifantEen hoopje hippo`sLeeuwin op jachtEen van de vele skelettenStruisvogelsHyena op strooptochtVlak langs een hippo

Vanuit Amboselli rijden we naar Mombassa. Daar hebben we afgesproken met miss Mary. Zij is het hoofd van de school waar Ben 6 jaar geleden vrijwilligerswerk heeft gedaan. Met een tuktuk rijden we naar de school. We worden enthousiast begroet. Met dank aan onze kinderen (en natuurlijk alle andere helpers) is er een mooi bedrag opgehaald om deze school te sponsoren. We zijn heel trots dat de kinderen onze traditie van oliebollen bakken voor Afrika hebben doorgezet. In overleg met Mary gaat het sponsorgeld naar het bestraten van het schoolplein. Nou ja het is niet echt een plein. Het is de doorgang tussen de 2 rijen lokalen. Er ligt hier nu alleen maar zand. De kinderen gaan dus altijd vies naar huis. Zeker in de regentijd wordt het een modderige bende. Onder begeleiding van een stratenmaker steken we de handen uit de mouwen. We scheppen het zand naar binnen, sjouwen stenen, leggen ze op hun plek, vegen zand over de bestrating. Het was nog even spannend of we genoeg cabro`s (straatstenen) hadden om het straatje te vullen. Gelukkig is het allemaal bestraat, een prachtig resultaat.

Opgehaald door de tuktukDe stenen van de straat halenStraatje leggenMet z`n allen hard aan het werkDe kinderen bewonderen het nieuwe straatjeHet laatste stukjeMet Mary op de fotoHet straatje is af

Na dit harde werken zoeken we het strand en de zee op om lekker te ontspannen. In Mombassa hebben we nog een gezellig koffiemomentje met Janneke. Zij was coördinator in Malawi toen Ben er, eerst in zijn eentje en later met ons gezin, vrijwilligerswerk deed. Zij woont al weer een tijd in Nederland en is nu een paar weken op reis door Kenia. Wat toevallig dat we tegelijkertijd in Mombassa zijn.

De dagen erna rijden we richting het zuiden en genieten van zee en strand. We maken een klein uitstapje naar een mangrovebos. Hier is een boardwalk gemaakt, vanwaar we de mangrove goed kunnen bekijken. We maken een boottocht naar het rif om daar te snorkelen. Wat een geweldige ervaring. We hebben met zijn allen heel erg genoten van de kleurige vissen en een enkele zeeschildpad, die we onder water mochten aanschouwen. Na het snorkelen kwamen we nog een groep dolfijnen tegen. Dat is toch ook altijd leuk. Een lokale lunch op Wasini eiland maakte het tripje compleet.

Met de veerboot overHet kampement gezien vanuit een boomWandeling over de boardwalkDe baaiLekker stelZandkasteel bouwenOp de bootsnorkelen bij het rifAfkoelen in het zwembadHeerlijk relaxen

Na deze prachtige dagen is het tijd om weer terug te keren naar Nairobi om Lisa, Tommy en Wouter uit te zwaaien. De route van Mombassa naar Nairobi is te lang om dat in 1 dag te doen. In Europa kunnen we gerust 500 kilometer op 1 dag doen. Hier in Afrika valt dit niet helemaal mee. Onderweg verblijven we in het Chyulu hills national park op een eenzame camping in het bos. Er is alleen een longdrop toilet. Hier zwermen de bijen omheen, dus niet aantrekkelijk om daarboven te hurken. Gelukkig hebben we een flinke schep mee, waar goed gebruik van gemaakt wordt. 's-Avonds genieten we van ons kampvuur en blijkt dat het ook wel wat heeft om zo in het wild (zonder voorzieningen) te kamperen.

Genieten van het kampvuurWe gaan de grotten inIn de grot

Voor de laatste souvenirs bezoeken we in Nairobi nog een curiosamarkt. Het valt niet mee om af te dingen naar een goede prijs voor datgene waar je je oog op hebt laten vallen. Tevreden keren we terug naar de camping voor een laatste maaltijd met z`n zevenen. Midden in de nacht staan we bij het vliegveld en nemen afscheid met tranen in onze ogen. Het duurt nu nog een half jaar voordat we elkaar weer terug zien. Gelukkig is er (bijna) altijd de mogelijkheid om met elkaar te videobellen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gré Maartense.:
    17 februari 2023
    Wat veel belevenissen weer.
    En bijzonder dit met jullie kinderen mee te
    maken.
  2. Carla Beerendonk:
    18 februari 2023
    Wow wat fantatisch al jullie belevenissen, met het lezen van dit geheel zat ik er helemaal in en genoot een beetje mee :)
  3. Sonja:
    19 februari 2023
    Een nieuwe dimensie aan jullie reis! Fijn om deze geweldige ervaring met je kinderen te delen.
  4. Aad:
    20 februari 2023
    Wat leuk zeg om weer in Mombasa te zijn voor jullie.
    prachtige foto's
  5. Nanz:
    28 februari 2023
    ohh Kenia - na al die jaren zo herkenbaar. Fantastisch om jullie verhaal te lezen. veel reisplezier!!
  6. Anneke:
    1 maart 2023