"On-Afrikaans"-strakke planning

9 september 2022 - Durban, Zuid-Afrika

We zijn in Zuid Afrika!!

We zijn vertrokken

We hebben het gedaan, we zijn weg. Het is heel onwerkelijk dat we echt lang weg blijven.

Na een aantal drukke weken (onder andere door de verhuizingen van de kinderen en etentjes met familie en vrienden) zijn we gisteren donderdag 8 september vertrokken. Lisa en Tom hebben ons naar Schiphol gebracht. Vanuit daar zijn we via Caïro en Johannesburg naar Durban gevlogen. In het vliegtuig naar Johannesburg hebben we een kado van onze kinderen (daar rekenen we Tom en Annemiek natuurlijk ook onder) open gemaakt. Een erg mooi fotoboek met hele lieve woorden, die kwam emotioneel wel even binnen. Tenslotte zien we de kids voorlopig even niet.

Fotoalbum van de kids

In Johannesburg hadden we ruim voldoende tijd om de koffers op te halen en opnieuw in te checken voor de laatste binnenlandse vlucht. De paspoorten zijn netjes op drie maanden toeristen visum afgestempeld. Dus tijd voor koffie-thee en taart!

Taart

De boot met daarop de container met de auto, hebben we geregeld via MarineTraffic gevolgd en zodoende wisten we dat deze nog goed op schema lag.

MarineTraffic

We wisten daardoor dat de auto in de haven van Durban moest zijn, echter nog niet of de container al was uitgeladen. Donderdag contact gezocht met de shipping agent in Durban. Zij hadden op dat moment nog geen bericht ontvangen dat de container uitgeladen was en/of door de douane was opengemaakt. Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat we pas na het weekend (dinsdag) de auto inclusief afgestempeld carnet zouden kunnen ophalen. Wel een beetje een tegenvaller. Op het moment dat we in Durban geland zijn, haalt Ben zijn telefoon van de vliegtuigstand af en ontvangt direct een binnenkomend whats-app gesprek van de shipping agent. De auto is door de douane gecontroleerd en het gestempelde carnet ligt ook om 16:00u op het kantoor van de agent. Hoera! Vanaf het vliegveld zijn we eerst naar het hotel gereden waar we vannacht slapen, heel even bijkomen.

uitzicht kamer

Daarna met een Uber door de beginnende spits de auto opgehaald. Wat een drukte op de weg in de stad....moeten wij daar echt straks ook LINKS rijden! Heel bizar dat onze Tantor gewoon in Afrika op ons stond te wachten. Landen in Durban en dezelfde middag je auto ophalen, dat bedoelen we met On-Afrikaans strakke planning. Zoiets lukt ons waarschijnlijk geen 2e keer. Hoeft ook niet want we gaan eerst maar eens flink ont-haasten. Het voelt gelijk weer erg vertrouwd in onze eigen auto. Gelukkig maar, want rijden in een voor ons nog onbekend land, in een vreemde stad, in de drukte van de avondspits en dan ook nog eens links vergt een hoop concentratie, dan is een vertrouwde auto heel fijn. Daarnaast geeft Miranda instructies, blijf links, deze bocht naar rechts ruim nemen zodat je weer links uit komt. Deze bocht kort nemen, let op, dat stoplicht staat op rood. Echt top om zo samen door het verkeer te worstelen. Het gaat vast snel wennen.

Het begin van ons avontuur is er. Vanavond eten we een hapje buiten de deur, en ja, we laten ons door een Uber ophalen en terugbrengen. We letten goed op onze veiligheid. Vannacht lekker slapen en dan morgen goed uitgerust verder op avontuur.