"On-Afrikaans"-strakke planning

9 september 2022 - Durban, Zuid-Afrika

We zijn in Zuid Afrika!!

We zijn vertrokken

We hebben het gedaan, we zijn weg. Het is heel onwerkelijk dat we echt lang weg blijven.

Na een aantal drukke weken (onder andere door de verhuizingen van de kinderen en etentjes met familie en vrienden) zijn we gisteren donderdag 8 september vertrokken. Lisa en Tom hebben ons naar Schiphol gebracht. Vanuit daar zijn we via Caïro en Johannesburg naar Durban gevlogen. In het vliegtuig naar Johannesburg hebben we een kado van onze kinderen (daar rekenen we Tom en Annemiek natuurlijk ook onder) open gemaakt. Een erg mooi fotoboek met hele lieve woorden, die kwam emotioneel wel even binnen. Tenslotte zien we de kids voorlopig even niet.

Fotoalbum van de kids

In Johannesburg hadden we ruim voldoende tijd om de koffers op te halen en opnieuw in te checken voor de laatste binnenlandse vlucht. De paspoorten zijn netjes op drie maanden toeristen visum afgestempeld. Dus tijd voor koffie-thee en taart!

Taart

De boot met daarop de container met de auto, hebben we geregeld via MarineTraffic gevolgd en zodoende wisten we dat deze nog goed op schema lag.

MarineTraffic

We wisten daardoor dat de auto in de haven van Durban moest zijn, echter nog niet of de container al was uitgeladen. Donderdag contact gezocht met de shipping agent in Durban. Zij hadden op dat moment nog geen bericht ontvangen dat de container uitgeladen was en/of door de douane was opengemaakt. Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat we pas na het weekend (dinsdag) de auto inclusief afgestempeld carnet zouden kunnen ophalen. Wel een beetje een tegenvaller. Op het moment dat we in Durban geland zijn, haalt Ben zijn telefoon van de vliegtuigstand af en ontvangt direct een binnenkomend whats-app gesprek van de shipping agent. De auto is door de douane gecontroleerd en het gestempelde carnet ligt ook om 16:00u op het kantoor van de agent. Hoera! Vanaf het vliegveld zijn we eerst naar het hotel gereden waar we vannacht slapen, heel even bijkomen.

uitzicht kamer

Daarna met een Uber door de beginnende spits de auto opgehaald. Wat een drukte op de weg in de stad....moeten wij daar echt straks ook LINKS rijden! Heel bizar dat onze Tantor gewoon in Afrika op ons stond te wachten. Landen in Durban en dezelfde middag je auto ophalen, dat bedoelen we met On-Afrikaans strakke planning. Zoiets lukt ons waarschijnlijk geen 2e keer. Hoeft ook niet want we gaan eerst maar eens flink ont-haasten. Het voelt gelijk weer erg vertrouwd in onze eigen auto. Gelukkig maar, want rijden in een voor ons nog onbekend land, in een vreemde stad, in de drukte van de avondspits en dan ook nog eens links vergt een hoop concentratie, dan is een vertrouwde auto heel fijn. Daarnaast geeft Miranda instructies, blijf links, deze bocht naar rechts ruim nemen zodat je weer links uit komt. Deze bocht kort nemen, let op, dat stoplicht staat op rood. Echt top om zo samen door het verkeer te worstelen. Het gaat vast snel wennen.

Het begin van ons avontuur is er. Vanavond eten we een hapje buiten de deur, en ja, we laten ons door een Uber ophalen en terugbrengen. We letten goed op onze veiligheid. Vannacht lekker slapen en dan morgen goed uitgerust verder op avontuur.

Miranda & Ben

1. Yvonne:
    Wat een goede berichten. Heel veel mooie avonturen beleven. Liefs Ed en Yvonne
  2. Rob:
    9 september 2022
    Mooi begin van de reis. Geniet ervan.
  3. Aad:
    9 september 2022
    Gaaf zeg, mooie tijd samen, op avontuur door Afrika.
  4. Cilia:
    Dit is genieten
  5. Sylvia Maartense:
    9 september 2022
    Fantastich! De reis is goed van start en jullie avontuur is begonnen!
  6. Martijn Hoogervorst:
    9 september 2022
    Mooi geschreven verhaal! Veel plezier op jullie reis!!
  7. Franny klapwijk:
    9 september 2022
    Op naar een mooi avontuur! Geniet ervan🌞
  8. Rob Van Hulzen:
    9 september 2022
    Enjoy, op naar onthaasten en mooie avonturen
  9. Angela:
    9 september 2022
    Wat een fijne start van jullie avontuur. Heel veel mooie ervaringen toegewenst! Ik geniet op afstand mee
  10. Anneke:
    9 september 2022
    Geweldig lieverds! De start is gemaakt! Heerlijk!! Wat zijn jullie leuk!
  11. Sylvia Kok:
    10 september 2022
    Wat fijn om te lezen! Eerst even lekker onthaasten en laat het mooie avontuur maar beginnen.
  12. Monique Schrijver:
    10 september 2022
    Leuk jullie verhaal zo te lezen. Veel plezier en geniet.
  13. Paula:
    11 september 2022
    Goede reis. Geniet van al je nieuwe indrukken.
  14. Henny Noordam:
    11 september 2022
    Wat fijn dat alles tot nu toe loopt zoals gehoopt. Leuk om mee te kunnen leven. Veel plezier samen.
  15. Tanja Mutsaers:
    12 september 2022
    Wat een goede start. Fijn dat alles klopte. Heel veel plezier.
  16. Carla Beerendonk:
    13 september 2022
    Wat fijn om te lezen dat jullie avontuur goed is gestart, jullie reismail was in mijn spam terecht gekomen, vandaar nu pas reactie. Heel veel reisplezier....en onthaasten maar, ondertussen niet vergeten te genieten samen.
  17. Gideon:
    15 september 2022
    Super mooie start, ik reken erop dat er ooit een triologie uitgebracht gaat worden, kom maar door met die mooie verhalen!
  18. Rianne:
    16 september 2022
    Zo leuk om jullie verhaal te lezen. Veel plezier en lieve groetjes!
  19. Thimo:
    19 september 2022
    Heel leuk ben en miranda

Geniet ervan en mooie herinneringen maken!
  20. Cees Knoester:
    21 september 2022
    Hoi Ben vandaag gefeliciteerd met je verjaardag en geniet van al het moois daar. Jullie verhalen zijn super leuk, kijk al uit naar de volgende 😀