Van Sossusvlei tot Etosha, woestijn tot wildpark

15 november 2022 - Tsumeb, Namibië

We zijn naar de Sossusvlei geweest. We hebben vlak voor de gate op een camping gestaan. De gate naar het park ging om kwart over 6 open, om half 7 reden we het park binnen. Voor die tijd dus ontbeten en ons camp opgebroken, lekker op tijd opgestaan dus. We hadden het plan de Big Daddy op te wandelen. Dit is de hoogste duin in de Sossusvlei en grenst aan de Deadvlei. Het plan is om op tijd te beginnen, zodat we de ergste warmte voor zijn. voor je bij de duinen bent, rij je eerst een uur over een prachtige asfaltweg tussen de indrukwekkende rode duinen door. Het laatste stuk gaat door zacht zand, uitsluitend geschikt voor 4x4, dat gaat prima met onze auto. Het is een erg pittige wandeling de Big Daddy op, maar we hebben het gered! Bovenaan hebben we genoten van het prachtige uitzicht. Daarna loop je bijna recht naar beneden door het mulle zand, dit is een bijzondere ervaring. Bij elke stap zak je een enorm stuk in het zand waardoor je veel grotere stappen maakt dan normaal gesproken. Onderaan de duin legen we de schoenen en zijn we door de Deadvlei gelopen. Hier staan bomen die al jaren geen leven meer vertonen en toch fier overeind blijven. Hier hebben we wat mooie plaatjes geschoten.

Sossusvlei-Lange schaduwSossusvlei-Uitzicht op deadvleiSossusvlei-Ben hoogSossusvlei-SelfieSossusvlei-Deadvlei

We zijn nog even naar Sesriem gereden. Hier is een 30 meter diepe kloof. Bij aankomst zat er een Baboon op een auto. Zodra wij uitgestapt waren ging deze onze auto verkennen. Omdat hij het voorste stuk van onze luifel op één of andere manier erg aantrekkelijk vond begon hij/zij daar aan te kluiven. Eerst maar even weggejaagd voor we de kloof in gingen. De kloof is prachtig, de zon echter ook, hierdoor was het voor ons te warm om er lang te blijven. Snel terug naar de camping en afkoelen in het zwembadje. Ook dit is een bijzondere ervaring, midden op de cirkelvormige camp-site is een helder blauw zwembadje met lekker verkoelend water. Midden in de woestijn.

De volgende stop was Walvisbaai. Aan de kust en daardoor een heel stuk koeler dan in de woestijn. Het vooruitzicht om 3 dagen op een camping te staan, stond ons wel aan. Uiteraard is dit Afrika en liep het helemaal anders. Door een breuk in de waterleiding, was er nergens water. Gelukkig hebben wij onze eigen wateropslag in de auto, voor ons dus geen groot probleem. Behalve dan dat de was nodig gedaan moet worden, dit nog maar even uitgesteld.

Na 1 nacht alles toch maar weer ingepakt en naar Pellican Point gereden. Dit is een punt op een schiereiland bij Walvisbaai en is alleen via het zand te bereiken. De banden daarom een heel eind af laten lopen. Op weg er naartoe veel flamingo`s gezien, een groepje pelikanen en aan het eind van dit schiereiland hééél vééél pelsrobben. Ook een enkele Black Backed Jackall kwamen we hier tegen.

Pellican PointPellican Point-ff een bakkie tussendoorPellican Point- Heel veel pelsrobbenPellican Point- flamingo`s

In Walvisbaai wilden we niet blijven en zijn doorgereden naar Swakopmund met de hoop dat we hier wel ergens 2 nachten op een camping kunnen blijven. Ook hier konden we slechts 1 nacht blijven, omdat de campsite de 2e dag volledig geboekt was door twee grote groepen. Gelukkig lag er een andere camping vlak naast deze waar we de 2e nacht hebben gestaan. Het was bewolkt, fris, ong 19 graden en er viel zelfs een spatje regen. We hadden gelezen over een desert tour, hierbij ga je met een gids de woestijn in op zoek naar slangen, hagedissen, spinnen en meer van dat soort kleine interessante diertjes. Door het weer hebben wij echter geen enkel dier kunnen spotten. De gids deed echt enorm zijn best en had dit ook nog niet eerder meegemaakt. Oké, we hebben 1 hagedis gezien, die snel wegrende en een heleboel flamingo`s. Jammer hoor, maar wel weer wat geleerd van de gids over de woestijn. `s Middags lekker door Swakopmund gekuierd en een terrasje gepakt. Voor het avondeten liepen we nog heel even langs het strand. Tot onze verbazing zwom er vlak langs het strand een groep dolfijnen!  `s Avonds werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. De lucht was zo mooi rood, dat heb ik nooit eerder zo gezien. Dit weekend is uiteindelijk heel anders verlopen dan vooraf bedacht. Ook dat is het mooie van reizen zonder al te veel vaste plannen. Je bent flexibel en geniet van de onverwachte dingen die je tegenkomt. En de was? Die hebben we 's-ochtends vroeg naar een wasserette gebracht, ook weer geregeld.

Tor op bloem in de woestijnDolfijnen langs de kustZonsondergang in Swakopmund

In het noorden van Namibië zijn een heleboel mooie plekken te zien. Uiteraard gaan we naar Etosha National Park om wilde dieren te spotten. In de dagen ervoor zijn we naar Spitzkoppe, de Brandberg en het Petrified forrest geweest. Spitzkoppe is een granieten heuvel, die zomaar midden in het land staat. Hieromheen allerlei rotsen in ronde vormen, heel apart. Ook zijn er rotstekeningen te vinden die duizenden jaren oud zijn.

De SpitzkoppeEen arch bij de Spitzkoppegrottekening bij Spitzkoppe

Op een rots in de Brandberg staat een paar duizend jaar oude rotstekening. Ze noemen deze "the white lady". Heel bijzonder, want de afgebeelde figuur is geen lady. Om deze rotstekening te zien loop je met een gids een uur door een kloof. Hij gaf informatie over de verschillende vegetatie, heel veel bladeren en/of bessen worden gebruikt als medicijnen. Indrukwekkend dat hij daar zoveel over weet en boeiend kan vertellen. Natuurlijk krijgen we ook uitleg over de tekeningen, waar ook andere mensen en dieren op te zien waren. Een zeer warme wandeling op het heetst van de dag en heel interessant.

Top van de Brandbergtekeningen bij de white ladythe white lady

In het petrified forrest liggen boomstammen van Dennen die al zo'n 280 miljoen jaren oud zijn (we kunnen er een paar honderd jaar naast zitten). Deze zijn vanuit midden Afrika indertijd hierheen gekomen via het water en onder de modder verdwenen. Omdat er onder andere geen zuurstof bij kon komen zijn deze stammen versteend. Ze zijn in de loop van de tijd boven de grond komen te liggen, zodat ze nu bekeken en bestudeerd kunnen worden.

Langste stam Petrified forrestOude versteende boomstam

De wegen zijn zeer rustig. Het is druk wanneer er iedere 5 minuten een tegenligger langskomt. Het kan zomaar gebeuren dat je een uur niemand tegenkomt. Zo komen wij een keer bij een auto aan, waar een man staat te gebaren of we willen stoppen. Hij blijkt een lekkage in zijn Diesel retour leiding te hebben waardoor hij al zijn diesel is verloren. Hij heeft inmiddels de leiding ingekort en gefixt, maar heeft geen diesel meer. De vraag is of wij dat voor hem hebben. Hij heeft geluk, want we hebben een reserve tank mee, dus daaruit diesel overgeheveld. De man was ons zeer erkentelijk. Hij stond al vanaf 6 uur stil en nu was het half 12!! Er waren wel locals langsgekomen, die konden niets voor hem betekenen. Hij had om gehydrateerd te blijven een blikje bier gekregen, niet fijn op je nuchtere maag. Deze heeft hij dan ook maar niet leeg gedronken. We hebben hem ook maar voorzien van een flesje water en wat koekjes. We zijn ons weer bewust van het belang van een goed werkende auto en dat pech in een klein dingetje kan zitten.

Tussendoor treffen we weer bijzondere campings. Vaak hebben we een eigen kraan bij het plekje en soms ook een keukenblok. Bij 1 camping was de afvoer wel heel bijzonder geregeld. Er liep een afvoerbuis naar achter, waar het water zo op de grond viel. Bij verschillende campings hebben we een plekje met ons eigen wc en douche. Soms echt een mooi betegelde ruimte met een luxe douche. Deze keer hebben we een hokje van houten balken met golfplaten ertussen. De vloer van de douche is een pallet. Het warme water krijg je door de donkey aan te steken. Deze staat even verderop. Het is een soort kachel waar je een vuurtje in maakt, die het water verwarmd.
Bij de volgende camping is de wc en douche een lemen hokje met het bladerdak als plafond. Zo sta je in de open lucht te douchen en te plassen met alle geluiden die de Afrikaanse natuur produceert om je heen.

Plafond van de wc

De afgelopen dagen hebben we ons heel goed vermaakt in Etosha. We hebben heel veel dieren mogen zien. Enorm veel springbokken, zebra`s, gnoes, vogels. een flink aantal oryxen, olifanten, leeuwen, impala`s, neushoorns, enkele giraffen, hyena`s en jakhalzen. De meeste van deze dieren zagen we rondom waterholes. Het mooie was dat er ook bij de campings een waterhole was waar je ook `s avonds bij kunt gaan kijken. Er staat dan oranje ligt aan, zodat je de dieren kunt zien en zij er geen last van hebben. Fel wit licht zou bijvoorbeeld de steenbokjes een paar minuten kunnen verblinden. Dat is op zich niet zo erg, ware het niet dat de leeuwen dit wel fijn vinden.

Op 1 avond zijn we met een game drive meegegaan. Je mag met je eigen auto na zonsondergang het park niet in, dit heeft ook met de auto verlichting te maken en dat het 's nachts nog een beetje spannender is qua wild. Het was nog licht toen we vertrokken en echt donker toen we weer terugkwamen. We hebben een paar dieren gezien, je hoopt wat meer nachtleven te kunnen spotten. Helaas is het zo dat je krijgt wat je krijgt. Soms veel maar deze avond weinig. Daar staat tegenover dat we overdag enorm veel hebben mogen zien, echt top!

Kijk (als je wilt) de foto’s even door, daar staan veel foto’s van de dieren die we in Etosha zijn tegengekomen.

1. Angela:
    15 november 2022
    Weer leuk om te lezen en wat een prachtige foto's!!
  2. Sonja:
    15 november 2022
    Wat zien en beleven jullie toch veel. Indrukwekkende plaatjes!!
  3. Etta:
    15 november 2022
    Super zeg wat jullie allemaal zien e beleven. Geniet er van!
  4. Sylvia Kok:
    15 november 2022
    Wat suuuuper gaaf allemaal, volgens mij heb ik dezelfde waterpoel op de foto staan ;). Wat een prachtige reis. Geniet er met volle teugen van! Xx
  5. Yvonne:
    15 november 2022
    Wat hebben jullie weer een hoop gezien. Fantastisch hoor.
  6. Leonie Boers:
    15 november 2022
    Wat een schitterende foto's hebben jullie weer kunnen nemen. Mooie herinneringen om later je reis nogmaals te beleven!
  7. Paula:
    16 november 2022
    Mooie verhalen Ben en Miranda het is genieten voor jullie.
  8. Gré Maartense.:
    18 november 2022
    En alweer zulke mooie foto's. Wat apart al die dieren. Fijn jullie zo te kunnen volgen!